Zkušenosti ze softwarového projektu TeamConnect
Obsah
Shrnutí
Specifikace
Dokumentace
Obhajoba
Hodinová vs fixní odměna
Školní vs reálné projekty
Jak jsme hledali komerční projekt
Shrnutí
- Vyberte si dobré lidi.
Nechcete podivíny, flákače, a lidi, kteří nechápou
KISS (budou vás stát čas).
- Velmi časté sklony k flákání - potřebujete někoho, kdo to bude tlačit dopředu.
- Nespoléhejte se příliš na vedoucího, že vás bude motivovat k práci a zastávat se vás u obhajoby.
- Berte projekt jako příležitost se něco nového naučit.
- Komise přikládá velkou důležitost dokumentaci.
- Přečtěte si zkušenosti z pdform. Jediné, s čím nesouhlasím:
dokumentace se dá psát až nakonec, prezentaci si stačí zkusit 2x.
Specifikace
- Neslibujte toho zbytečně mnoho ve specifikaci. Přidávat funkctionalitu se dá vždycky, ubírat tězko.
- Ve specifikaci se vymezte také negativně - napište, co přesně produkt dělat bude a nebude. Nesmí být prostor k domýšlení.
Dokumentace
- Dokumentace se musí skládat ze 2 dokumentů - Uživatelská a Vývojová.
- Uživatelská dokumentace je opravdu srozumitelný návod pro někoho, kdo bude váš produkt používat.
- Vývojovou dokumentaci pište pro nového člena týmu tak, aby byl schopen začít pracovat na jakékoliv části projektu.
- Myslím, že bez problémů lze dokumentaci napsat až nakonec (ale ne za 2 dny, ani za týden).
Obhajoba
- Komunikujte s oponentem a nabídněte mu předvedení.
- Pokud bude produkt padat na základní funkcionalitě, neobhájíte. V malém počtu okrajových scénářů spadnout může.
- Na odhajobě byl s námi projekt, který jeho vedoucí nedoporučil
obhájit - neměl by vedoucí na projekt dohlédnou a vést ho tak, aby byl s projektem spokojen? Asi ne.
- Na obhajobě s námi byl projekt, ze kterého jsem měl špatný pocit.
Jakoby si 9 měsíců s něčím hráli a pak se na to poprvé někdo podíval a
byli vyhozeni. Naštěstí jen na dokumentaci s možností reparátu a ne na
tom, že projekt byl k ničemu.
Hodinová vs fixní odměna
Doporučení: hodinová mzda vás
nejspíš vyjde líp kvůli:
- vašemu notorickému podcenění náročnosti
- neochotě zadavatele přistoupit na vysokou fixní částku, kterou v
hodinách nakonec stejně zaplatí
- vaší nesmělosti říct si o vysokou částku
Školní vs reálné projekty
Myslím, že před prací na Sotwarovém projektu by měl mít každý zkušenosti s prací v týmu.
Pokud někdo studuje Sotwarové inženýrství a ještě nikdy nic nepsal ve více lidech, je podezřelý.
Školní projekt
- + možnost použít novou, málo rozšířenou technologii
- +- možnost dělat něco exotického (teoretického, výzkumného) - je to opravdu výhoda?.
Už vidím, jak všechny ty teoretické hříčky někdo používá.
- - omezený výběr spolupracovníků (spolužáci)
- - musíte projekt tlačit kupředu sami; flákači
Reálý projekt
- +++ zkušenější kolegové - spoustu se toho naučíte, získání kontaktů (pokud toto neplatí, bežte jinam)
- + nemusíte se bát, že všichni najednou přestanou pracovat
- - někdy může být nuda (ale dají se najít i zábavné projekty)
Celkově bych z vlastní zkušenosti řekl, že výhody reálných projektů výrazně převažují.
Vyberte si projekt co nejbližší realitě, aby vám něco
dal. Bylo by jednodušší, kdyby matfyz uznával práci ve firmách, ale
nevadí. Vyberte si dobré lidi a dobrý projekt a nic neztratíte, naopak získáte.
Jak jsme hledali komerční projekt
Každý z nás pěti se
zeptal svých zaměstnavatelů a znamých. Měli jsme štěstí, že Davidův
zaměstnavatel měl nápad na zajímavý projekt a hledal lidi pro jeho
realizaci.
Najít nějaký projekt ale nebylo těžké - měli jsme v záloze ještě jeden,
jen míň zajímavý.
Tým
V našem týmu se všichni dlouho známe a neměli jsme žádné konflikty.
Věnujte velkou pozornost výběru svých kolegů (jak už jsem psal na začátku).
Komplikátoři jsou zlo, budou stát všechny zbytečný čas, pokud je budete poslouchat.
Závěr
Mé zkušenosti jsou dobré. Doufáme, že náš projekt bude mít nějakou budoucnost. Myslím,
že vyvíjet rok zdarma nějakou hříčku, která se nakonec po 15 minutové
obhajobě hodí do koše, nemá smysl.
Berte softwarový projekt jako příležitost se něco naučit. Důležité
(alespoň pro nás) bylo také, že jsme za projekt dostali odměnu
a nebyli nuceni pracovat 9 měsíců zdarma.
Na projektu pokračujeme.
Práce na našem projektu byla zábava. Náš
zadavatel působil v roli zkušeného kolegy. Proto se náš projekt
blížil reálnému (až na toleraci občasného flákání). Nebyl to
ztracený čas.
Na projektu jsme se něco naučili. Mě osobně přinesl to, že jsem si
mohl vyzkoušet část času ho vést - nová zkušenost.
Žádnou novou perspektivní technologii jsme nepoužili, škoda.