Softwarový projekt - Dosvetaprace.cz

Cílem projektu je naprogramování webového e-learningového portálu, který žáci středních škol využijí jako praktickou pomůcku při výběru své profese. Zadavatelem je firma Altman & Hoskins (dále A & H). Projekt bude podporován granty z Evropské unie a má ambici stát se plošně používanou učební pomůckou na středních školách. Základem celé aplikace bude náš vlastní framework, který by měl být pokud možno co nejuniverzálnější, tak aby umožňoval použítí ve více aplikací podobného rozsahu. (firma A & H předpokládá později využití tohoto frameworku ještě minimálně na dva další projekty) Naším cílem je naučit se používat webové technologie v praxi a zavádět pokud možno nejnovější verze použitých technologií. Specifikace uživatelského pohledu na portál bude přesně zadána firmou A & H.

Cílem portálu je poskytnout učitelům středních škol učební pomůcku pro povinnou výuku, která má za cíl naučit studenty zvolit a sehnat práci.(Ministerstvo v současné době předepisuje odučit určitý počet hodin na toto téma). Základem portálu je zpřístupňovat videoprezentace, kurzy, a flashové animace, které zábavnou formou přibližují studentům jednotlivé profese, činnost úřadů práce,... Studenti postupně projdou jednotlivé lekce kurzu a po každé lekci mohou napsat esej, která je následně zkontrolována a opravena vyučujícím (učitelem). Učitelé mají možnost hodnotit práce studentů i kontrolovat jejich aktivitu na portálu. Součástí portálu je flashová hra "boj o job". Jde o jednoduchou hru s prvky RPG, která je zaměřena na pracovní život a získávání práce. Každý student dostane nejprve postavu bez dovedností s podřadnou prací. Jeho úkolem je získat nové dovednosti, aby mohl žádat o kvalifikovanější zaměstnání. Krom toho s postavou také nakupuje, získává přátele nebo například sportuje. K získání dovednosti je nutno úspěšně zodpovědět otázky, které prověří studentovy znalosti z absolvovaných kurzů. Hra tedy získává od portálu relevantní data. Hra samotná bude programována externím pracovníkem, úkolem našeho teamu je navrhnout vhodný komunikační protokol pro přenos dat mezi hrou a databází, kde budou ukládány např. stavy jednotlivých hráčů. Portál mimoto nabízí firmám možnost prezentace. Firmy tak studentům vysvětlí co obnáší práce v určitém oboru a jaké jsou jejich požadavky pro nově přijímané zaměstnance. Aby firmy měli lepší přehled o úrovni výuky na různých školách, vytváříme statistiky škol. Volně dostupné jsou jen ty základní (úspěšnost u maturit, přijímaček na VŠ, . ), komplexnější analýzy budou zpoplatněny.

Projekt bude rozdělen na 3 moduly. Hlavní modul bude pro studenty, jeho součástí bude i flashová hra, druhý bude pro učitele a třetí část bude pro administrátory portálu. Společné bude diskuzní fórum. Součástí portálu budou prezentační karty firem, kde se studenti dozví v jakém oboru firmy pracují, jaké shánějí zaměstnance, ... Prezentační karty firem budou přidávat administrátoři systému, jejich součástí budou různé multimediální zdroje (flashové animace, video, audio, ...). Aplikace bude vyžadovat poměrně promyšlenou správu práv, předpokládá se několik skupin administrátorů, učitelé mohou přistupovat jen k pracem svým žákům...

Co je na tomto projektu zajímavé?
- Vytvoření frameworku pro webové aplikace
- Vyřešení bezpečnosti aplikace a práv jednotlivých uživatelů.
- Návrh a realizace komunikačního protokolu mezi portálem a flashovou aplikací (popřípadě AJAX prvky aplikace)
- Snaha o dosažení efektivního běhu aplikace - je nutné zaměření na co nejmenší zatížení serveru, protože hrozí velké nápory na
aplikaci v době výuky ve školách, očekáváme proto využítí technologií jako je např AJAX pro optimalizaci míry komunikace se serverem. Navíc se to nedá moc testovat, uvidí se v září :-)
- Dodržení standardů při poměrně velkém portálu a složité grafice
- návrh netriviální databáze (spousta tabulek, cizí klíče, ...)

Tým: Michal Podzimek - michalpodzimek(zavinac)volny.cz, Tomáš Pop, Martin Bartušek, Jiří Toušek, Jan Cipra
Vedoucí: Lenka Tahalová - Lenka.Tahalova(zavinac)mff.cuni.cz