Softwarovy projekt Deskriptivni geometrie =========================================== Popis ===== Program na vytvareni rysu do deskriptivni geometrie. Postup rysovani se bude zadavat ve specialnim jazyce, ktery bude potreba navrhnout tak, aby byl jednoduchy pro neprogramatory a mel vlastnosti vhodne pro zapis postupu rysovani a geometrii. Pritom bude obsahovat podminky, cykly, podprogramy, pole pro zapis slozitejsich postupu. Postup bude obsahovat prikazy pro zadavani geometrickych utvaru, geometrickych konstrukci a nastaveni vzhledu nakreslenych objektu, vyber promitaci metody. Druhy zpusob vstupu bude pomoci mysi a mel byt temer rovnocenny vstupu z klavesnice. Velice jednoduchy priklad: S = bod(0,0); A = bod(1,2); k = kruznice(S, vzdalenost(S, A)); Program bude umet radu promitacich metod (Mongeovo, axonometrie, kosouhle, perspektiva, moznost pro uzivatele definovat nove zadane funkci z R3 do R2 ). Vysledne zobrazeni se bude skladat z nekolika casti: napr. Mongeovo z prumetu do pudorysny a narysny, u axonometrie do ctyrech. U kazdeho bude mnoho parametru. Zakladni geometricke objekty ve 3D: bod, primka, usecka, rovina, kuzelosecky, prostorove krivky. Jejich vykreslovani ve vsech promitacich metodach s nastavenim vzhledu car (ktery se muze pro casti cary lisit napriklad z duvodu odlizeni viditelnych casti od zakrytych). Kresleni bude s orezavanim podle oblasti urcene mnohouhelnikem a s antialiasingem. Pozn.: Slozitejsi objekty jako koule, jehlan apod. nebudou, tento program neni CAD. V DG se uci, jak pomoci zakladnich objektu a konstrukci zobrazovat a resit pruniky a rezy apod. K usnadneni tohoto je urcen tento program. Vzajemne pruniky, nalezeni, vzdalenost, odchylky. Geometricke konstrukce a transformace. Funkce pro cinnosti casto pouzivane v DG: sklapeni, otaceni. Vyplne oblasti, srafovani moznost definovat nove druhy srafovani. Pekny popis geometrickych objektu. Jine napisy na rys. Programovaci jazyk umoznuje vytvareni novych typu objektu (slozitejsich skladajicich se ze zakladnich) a novych promitacich metod. Vystup do souboru: rastrovy (BMP), nejaky vektorovy, PostScript. Tisk vsechny algoritmy na vykresleni se musi udelat s ohledem na tiskarnu (vysoke rozliseni, neni mozne zjistit, co jiz bylo zapsano). Podpora (v postupu i v uzivatelskem prostredi) nejen cestiny, ale i nekolika jinych jazyku s moznosti pridavat nove. Vyukovy mod: zak uvidi zadani a pak ma moznost zapsat postup reseni nebo rysovat pomoci mysi. Moznost napovedy. U slozitejsich uloh rozdeleni na mensi useky. Zhodnoceni: zjisteni, zda je uloha spravne vyresena, rozpoznani nekterych spatnych reseni s vysvetlenim. Takove zkusebni ulohy ma moznost vytvaret ucitel. Predvadeci mod: ukazovani hotoveho postupu po ruzne velkych krocich. Platforma ========= Jadro programu bude napsano v C/C++ a nebude zavisle na konkretnim prekladaci. Pro Windows 95/98/2000 bude vytvoreno v C++ Builderu 5 uzivatelske rozhrani, kde bude mozne editovat postup, zadavat jej pomoci mysi, sledovat narysovane objekty, provadet postup po krocich. Pro Linux bude program ovladany z prikazove radky, ktery zpracuje postup a vysledek ulozi do souboru v nejakem grafickem formatu. ---